ارتودنسی فک جلو
نوشته شده توسط : رعنا

ابتدایی‌ترین نوع درمانی که در برطرف کردن نامرتبی‌های دهان و دندان استفاده می‌شود، عقب کشیدن فک بالا است. بعضی از اشخاص، دندان‌های فک بالا خیلی نامرتب‌تر از دندان‌های فک پایین قرار دارند به‌گونه‌ای که دندان‌های بالایی، دندان‌های پایینی را پوشش می‌دهند که به این نامرتبی،  اورجت افزایش‌یافته گفته می‌شود. یقینا این عارضه همچنین اختلالاتی را برای بیمار ایجاد خواهد کرد به همین دلیل است که در اولین فرصت باید به متخصص ارتودنسی  مراجعه نمود تا روش درمانی مناسب ارتودنسی فک جلو را برای رفع ناهنجاری اورجت افزایش‌یافته  بر روی دندان‌ها اعمال نماید.

علت‌ها و دلایل اورجت

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث اورجت شود، اما مهم‌ترین واصلی‌ترین علت آن این است که فک پایین، کوتاه است و یا در مقایسه با فک بالا رشد کمتری یافته است. عادات دوران کودکی مانند مکیدن انگشت که تا زمان ظهور دندان‌های دائمی کودک ادامه یابد، در ایجاد اورجت و جلو آمدن دندان‌های بالا موثر است.

علل دیگر اورجت عبارت‌اند از:

  • از بین رفتن زودهنگام دندان شیری یا دائمی.
  • ترمیم و بازسازی نادرست دندان برای مثال، پر کردن و یا روکش.
  • التهاب لثه (بیماری‌های لثه).
  • فشار بیش‌ازحد بر روی دندان‌ها و لثه‌ها.
  • انحراف فک پس از یک وارد شدن یک ضربه.
  • تومورهای دهان یا فک.

بهترین زمان برای درمان جلو بودن فک بالا

بهترین زمان برای درمان، زمانی است که کودکان هنوز به حد نهایی رشد خود نرسیده‌اند و این زمان معمولا برای دختران بین سنین 10 تا 11 سالگی وبرای پسران، بین سنین 11 تا 13 سالگی است. قبل از رسیدن به سن نهایی رشد، استخوان فک‌ها همچنان در حال رشد هستند و استخوان فک پایین رشد بیشتری دارد.

ممکن است انتظار داشته باشید که درمان کودک شما بلافاصله پس از تشخیص مشکل اوربایت آغاز شود، اما همیشه هم این‌طور نیست. دندان‌پزشکان سعی می‌کنند که ریشه‌ی اصلی مشکل را تشخیص دهند و سپس با توجه به روند رشد دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی و همچنین رشد فک و سایر استخوان‌های صورت، بهترین زمان برای درمان را تخمین بزنند. در برخی موارد امکان دارد که دندان‌پزشک شما تصمیم بگیرد که در حال حاضر هیچ درمانی انجام ندهد و فقط  کودک شمارا تحت نظر داشته باشد. در این صورت، قبل از این‌که درمان کودک شما آغاز شود، لازم است به‌صورت دوره‌ای و منظم به دندان‌پزشک مراجعه کند. ازآنجایی‌که هیچ زمان ثابت و مشخصی برای شروع درمان وجود ندارد، لازم است که در مورد بهترین زمان درمان برای مورد خاص خودتان، با دندان‌پزشک صحبت کرده و در این مورد از او سوال کنید.

بیشتر بخوانید :

مشکلات ناشی از اورجت یا جلوتر بودن دندان‌های بالایی

اورجت باعث می‌شود که شما به‌آسانی لب‌های خود را ببندید. درواقع باعث می‌شود که دندان‌های شما در برابر ضربه خودم آماده باشند. رابطه‌ی نامطلوبی بین مقدار اورجت و بیشتر شدن صدمات ناشی از ضربه به دندان‌ها وجود دارد.

مشکلات بالینی اورجت

بالا بودن مقدار اورجت باعث می‌شود فرد را در برابر ضربات به دندان آسیب‌پذیرتر کند. افرادی که اورجت بالای ۴ میلی‌متر دارند، امکان آسیب به دندان‌های جلو در آن‌ها زیاد است که می‌تواند باعث از دست رفتن زودهنگام دندان‌های شیری شود.

بالا بودن اورجت باعث می‌شود مشکلات در حرف زدن و جویدن را به دنبال داشته باشد. در افرادی که دندان‌های آن‌ها بیش‌ازحد روبه‌جلو است که در بستن لب هامشکل دارند، باعث می‌شود دهان آن‌ها آن‌قدر خشک شود که خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهد زیرا بزاق دهان تا حدودی دندان‌ها را در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند.

منبع : مجله ارتودنسی دندان





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 724
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: